heidis

April = Vår

Publicerad 2009-04-05 18:32:02 i Allmänt,

April = Vår,  men kyligt ena dagen, hoppfullt soligt och nästan varmt den andra.
I den lilla backen upp till huset står resterna av en snödriva och tömmer sig. Backen är blöt men också den snart torr om det fortsätter så här. 
Blåsippor på två håll ganska nära och så snödroppar som bryter fram mellan riset här intill. Dessa snödroppar är bortglömda av vårdande händer där de står men gläder oss förbipasserande.
 I morse kände jag att den sedvanliga morgonpromenaden med hunden måste  få en annan sträckning. Vi gick till busshållplatsen, min lilla Kamé och jag.
 I handen hade jag en påse med lite torrt bröd tänkt åt gräsänderna nere vid Maren, Södertäljes hjärta. Klockan var inte ens åtta denna soliga morgon då vi steg på bussen mot Centrum. Himlen var blå och skön. Nostalgiska känslor tog tag i mig då jag redan på avstånd hörde och sedan såg alla dessa gräsänder. De höll sig allert framme de vackra fåglarna, visade tydligt upp sin virilitet för varandra.
 Parbildningen var i full gång.  Kvackandet och synen av dem gjorde mitt "hjärta" mjukt och varmt. Mindes alla tamankor jag drivit fram och tagit hand om under år som gått, c. 60 ällingar varje år under lång tid.
En ensam Sothöna kryssade också bland alla dessa änder och så fiskmåsarna förståss. Sothönor är så speciella. Också fiskmåsarnas skrän är jag förtrogen med sedan tidig barndom. De talar  tydligt om att nu är det vår, den vår också vi får glädja oss åt. Tänk, jag har ännu inte åkt museiångbåten Ejdern och har bott här i staden över 10år nu Tittade på den och tänkte att nu i sommar ska det bli av.   Sedan promenerade jag gm Stadsparken. I ett snår gick det livat till; ett Ringduvepar hade fått ihop det, parade sig. Tänk att Ringduvan blivit stadsfågel!   Så gick den viktigaste delen av den dagen. Vi var hemma igen 9.45.   ......................................................................................................................................................  
Heidi hälsar och Kamé som stuckit fram sin nos från den filt hon bäddat in sig i blinkar samtyckande - hon också hälsar.

Kommentarer

Postat av: Astrid

Publicerad 2009-04-05 21:23:22

Ja här har vi inga fiskmåsar än eller vårfåglar.

Det är bara vägarna än som har tinat

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela