heidis

Juli-mitt i sommaren

Publicerad 2009-07-08 21:30:37 i Tankar,

Det är mitt i sommaren, ja mitt i - eller?Jag tycker i alla fall att det är mitt i. Rödklövern blommar, blåklockan och blåelden vid vägkanten likaså. Smultronen är uppätna från backen och blåbären tar sig, lite små än så länge men söta, inte alla mogna än. Industrisemestermånad som juli kallades för förut pågår för fullt. Barn och vuxna samlar på sig minnen att ta fram under vintern och kanske för livet. Vänner till mig hade bokat bondgårdssemester. De åkte dit med sin lilla  2-åring. Ett minne för livet kanske det blev för barnet att uppleva den tama gris som fanns på gården där de bodde. Denna följde dem överallt, jämt. Det roade föräldrarna också men främst faktiskt namnet på grisen, den hette nämligen Bacon.   Fästingar har vi gott om här och så Spansk skogssnigel men turligt nog har vi inga problem med myggen. Jag har ofta undrat över fästingen om den har några fiender. Den verkar vara så onödig men det finns djur som äter den läste jag mig till: vissa skalbaggar, steklar, tusenfotingar och en del fåglar också. Det känns bra att veta. Att hanen inte suger blod visste jag förut men att den söker sig också till samma djur honon letar efter för att få tillfälle att para sig med henne där visste jag inte. Nu har jag sett det också. Plockade en fästing på Kamé. En mindre vilt fladdrande förmodlig hane satt med den djupt rotade honan/på henne. Alltid ser man och lär man sig något nytt. Sommaren är heller inte slut än. Mer upplevelser ser vi fram emot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela