heidis

Nötväcka, midsommardagen.

Publicerad 2009-06-20 22:09:38 i Allmänt,

Då jag gick min promenad i ett stillsamt landskap på väg hem hittade jag en liten Nötväcka el. blåspett (som de kallades för förr) på marken. Rund i formen ,som de är låg den där men med fötterna i vädret. Trodde naturligtvis att den var död men då jag lyfte upp den pickade det lilla hjärtat och ett öga plirade emot mig. Naturligtvis tog jag den hem för att se om den skulle överleva, ville ge den ytterligare en chans.  Jag höll den varligt i min varma hand och var strax hemma. Plockade fram en liten transportbur för småfåglar och satt den lilla fågeln i den. Lite insektfoder hade jag hemma men vågade inte försöka bända på näbben för att få in en liten torkad larv i den. Skräcken och i det skick den var dessutom skulle säkert ta död på fågeln om jag försökte. Jag satte i botten på buren lite sand och i den frön. Nu gällde det bara låta tiden ha sin gång och se om den kvicknade till eller inte. Det är nu 1½ timme sedan jag satte in fågeln i min bur. Först kunde den inte ens stå på sina ben, sen helt plötsligt lade den näbben under vingen, försökte sova bort det onda. Nu går den lite runt och pickar till synes planlöst och vingligt men just de här fåglarna lever ju sina liv klängande på stammarna  både uppåt och neråt så det är svårt avgöra om den vinglar till p.g.a. hjärnskada eller för ovanan att vistas på marken. I det här insektfodret finns bara lite insekter, knappast klarar jag mig med det till måndagen. Här på internet står det att läsa att Nötväckan äter frön på vintern och gärna solrosfrön. Ska försöka få tag på solrosfrön under dagen. Ja, så hände något idag också.   Nu ska jag börja ordna till för midsommarmiddag. Ett barn med sambo kommer samt ett barnbarn också med sambo. Först blir det ju den obligatoriska sillen och sen ska den tillagade ädelfisken serveras som varmrätt. Vad det är för en fisk vet jag inte men den är prickig och bland prickarna finns också ljusröda mindre prickar. Är det någon som kan upplysa mig? - jag är ingen matmamma precis men det här blir säkert bra och gott.  Kul om någon ville gå in och skriva några ord i gästboken - om ädelfisk eller ..tja, vad som helst! Jag är dålig på att besvara men nu ska jag göra det OM...någon skriver.

Kommentarer

Postat av: Astrid

Publicerad 2009-06-20 22:11:26

Det låter som att det är en öring eller röding.

Det är det vi fiskar när vi är till fjälls

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela