heidis

Fågelodlingen.

Publicerad 2009-02-22 10:47:01 i Burfåglar,

Bekymrad över min småfågelodling. Sävastrilderna har legat så hårt i det skålformade boet på 4 ägg.
Jag hade glatt mig så och väntat spänt. Nu tror jag det är kört. Jag städade hos fåglarna igår och använde dammsugaren att suga bort fröna inifrån en stor bur. Ovanpå den står den mindre buren med småfinkarna.
Då fastnade ett löv i dammsugarens munstycke och ett ihållande högt ljud fick fåglarna att flyga upp skräckslagna. Hela buren darrade också.
Sävastrilderna som inte brytt sig tidigare (jag har inte sugit upp något ifrån deras bur) utan legat "stenhårt" på äggen gick inte tillbaka i boet.
Under tre timmar satt hon bara där och putsade sig och tänk denna åtgärd var faktist överenskommen makarna emellan för han jagade inte heller henne tillbaka.
Tre timmar gick i lugnt samförstånd makarna emellan. Här skulle inte bli några barn. Jag satte på en lugnande skiva åt dem, en skiva med fågelsång de verkar tycka om. Nej, hon gick inte tillbaka.
Idag har jag sett att hon prövat ligga där en stund men så snart jag visar mig  det minsta flyger hon upp. det är helt säkert kört.   En unge har de i alla fall men det vet de väl inte om.
Tidigare då måsfinkarna och sävastrilderna levde i samma bur och båda paren var i häckningstagen och det bara fanns ett bo de båda favoriserade hände att sävastrilden lagt ett ägg i boet som måsfinkarna tog som sitt.
En liten unge ruvades fram och kom på pinn tillsammans med sina fostersyskon måsfinkarna. Hon finns kvar men inte tillsammans med sina riktiga föräldrar
Denna sirliga behagliga tjej (tror jag det är)har fått namn. Bara två av mina finkar har namn. Det är amaranten Rubi och nu sävastrilden Astrid (ja det bara blev så att hon fick heta Astrid).
Diamantfinkarna ligger på ägg men man kan inte ropa Hej förrän man är över bäcken. Får se hur det blir med det men jag är lite ledsen över detta med sävastrilderna

Kommentarer

Postat av: Astrid

Publicerad 2009-02-22 10:48:52

Lite stolt blir jag allt över namnet.

Så synd att de blev skrämda.Ibland vill man vrida tillbaka klockan och göra om saker

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela