heidis

Burfågeln tappade sina tår!

Publicerad 2009-01-23 21:24:04 i Burfåglar,

Det hände sig för kanske ett par månader sedan att en av mina burfåglar, en liten Mosambiqsiska fastnade med tarsen(foten) i något. Då jag upptäckte att något hänt satt han nedblodad på pinnen och pickade på blodet som höll på att levra sig. Jag var tvungen gå in och oroa fåglarna med att plocka ut honom. Jag spolade hela fågeln under vattenkranen och satte in den igen, fick göra det två gånger. Foten var länge klumpigt knölig och skiftade till gult. Så ramlade en tå av! Nästa dag lossnade ytterligare en tå och följande dag den sista framåtliggande tån. Nu fanns bara en tå kvar på den foten och den pekade bakåt. Det var mycket besvärligt för honom. Varje gång han landade på pinnen började han snart kasta fram den där tån framåt istället för bakåt att ligga på pinnen som ett stöd framåt. Bakåt tog han stöd av att ligga med underbenet tungt på pinnen. Nu, hör och häpna! - snurrar han inte längre oroligt och trassligt med den där tån. Nu har den normalt bakåtliggande tån blivit en tå framåt. Man ser knappt att det är fel. Jo visst ser man för klon på den där tån pekar ju inte neråt utan uppåt men ändå - tån har vänt sig och han sitter stadigt på pinnen nu. Nu väntar jag bara på att en ny tå ska börja växa upp också och det ser inte alls omöjligt ut att den gör det för en knöl jag aldrig sett förut (början till en ny tå?)finns nu där en av tårna lossnade och föll av. Visst är det väl märkligt eller hur? Ödlor får ju ny stjärt om än inte lika stor och kraftig som den som lossnat och fallit av. Det måste ju vara möjligt också för en fertil fågelhane som väntar på att få reproducera sig nu till våren att reparera skadan. Han håller ju faktiskt på med det just nu. Vårens förunderliga växtkraft fyller säkert honom och kommer att rätta till det här. Visst är det väl fantastiskt?! Här har talgoxen börjat fila på sin vårmelodi och jag tror det var en tveksam början på koltrastens sång jag också hörde igår. Livets under i stort och smått finns omkring oss.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-01-23 21:36:39

Fin blogg :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela