heidis

En dikt ur en gammal skolbok

Publicerad 2009-01-24 17:46:29 i Tankar,

Det flög en mås över Stockholms ström.
Han flög på glänsande vingar.
Liksom en örn han i rymden sig svingar.
Men jag får gå på de gator grå.
Jag får både svälta och frysa.
En gång ska lyckan sig vända ändå.
En gång ska min stjärna lysa.

 Den här lilla dikten fanns i en skolbok för länge sen, i boken Sörgården eller kanske Önnemo.  Ingrid född 1921 som har alla skoltidens dikter i sitt huvud läste den utantill för mig i dag. Jag tycker den är söt, speglar gången tid. Hoppas bara att vi slipper komma alltför nära dessa fattigtider igen. Det kan vara nog så knepigt vara människa redan nu. Själviskhet och girighet, okänslighet för andras lidanden är ändå värst, våldsamheten människor emellan. Bevara oss milde Herre Gud! - som brandvakterna ropade ut i städerna på medeltiden. Godhet, kärlek, omtanke och närvaron av ett högre väsen - en Gud i vår vardag-är vad vi människor behöver! Jag tror man klarar av att både svälta och frysa bättre med ett kärleksfyllt väsen vid sin sida. Tror inte du det?

Kommentarer

Postat av: Curt Axelsson

Publicerad 2010-11-30 09:30:18

Du har citerat från första och sista versen. Den första har inget med örn i. Halva senare delen är så här:"Liksom en skimrande sol-lyst dröm, Mot blåa rymder han svingar. Jag blev uppmärksammad på den genom en bekant som tyckte jag skulle tonsätta den. Det har jag nu gjort och denna vecka ska vi premiär-sjunga den i ett missionshus och på ett äldreboende.Hälsningar Curt.

Postat av: Åke Arvidsson

Publicerad 2014-05-31 17:09:16

Denna "dikt" sjöng mamma för oss barn på1930-40 talet. Så här minns jag den. Det flög en mås över Stockholms ström. Den flög på glänsande vingar. Liksom en skimrande sol-lyst dröm. Mot blåa rymder den svingar. Men ner på Norrbron en pilt ses stå. en pilt i trasiga kläder. han vänder blicken mot himlen blå mot måsens flykt sig han gläder. Ack finge jag fara liksom du därupp på glänsande vingar. Ack finge jag se vad du se nu därupp i höjden du du svingar. Men jag få gå på de gator grå, jag får båd svälta och frysa. En gång ska lyckan sig vända ändå. Engång ska min stjärna lysa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela