heidis

Turkestan.

Publicerad 2009-06-02 15:22:04 i Tankar,

Satt på ett medlemsmöte igår, vi var väl 35st. Där begärde så en man ordet och fick det. I det han ville ha sagt svängde han sig också raljant med en nedsättande benämning om ett nybyggt område här i Södertälje. De som bor och bygger där gör det pampigt och med bravur. Husen är nästan överdådiga med många för Sverige ovanliga detaljer.  Ägarna är i de flesta fall kristna Assyrier/Syrianer. Området kallades här på mötet av denne man, vid två tillfällen, för Turkestan.
Varför inte kalla det t.ex. Beverly Hills eller precis det det heter- varför en nedsättande benämning, den raljanta lite föraktfulla tonen?
Om församlingen hade skrattat gillande åt benämningen hade jag säkert stigit upp och sagt något i protest. Nu blev jag sittande där tyst och beklämd medveten om fegheten som hindrade mig från att protestera. Nu är det ju så att jag ogärna yttrar mig i större sammanhang och det var detta som gjorde att jag inte sa något. Idag har jag mått illa av situationen. Jag har svårt att dra ett streck över detta som om det var mindre viktigt. Dessa till synes små futtiga kommentarer måste vi lära oss se upp med.
Det ÄR inte mindre viktigt hur vi ser på våra medvandrare. Allt vi gör och säger påverkar vår omgivning!
Förakt för andra människor och hänsynslös penninghunger borde ingå i de sju dödssynderna.
Vi har ett EU vi ska synkroniseras med och gemensamt hitta fram till demokrati och därtill göra vad vi kan för att rädda vår jord. Vilken lång väg vi har framför oss! -och hur vet jag som ska rösta om någon dag hur dessa människor innerst inne tänker? Kanske spottar någon ur sig liknande nedsättande kommentarer, ja och än värre i både mindre och större sammanhang. 
Ändå måste jag tro på något och ge denna någon min röst.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela