heidis

Allt djurliv är intressant.

Publicerad 2009-11-05 10:11:03 i Burfåglar,

Mjölmaskar också? Javisst. Igår var jag efter grunden till en mjölmaskodling. Ush ja, det gäller att kunna kontrollera den så den inte krälar över alla bräddar så där sakteliga. Jag har haft en odling förr så jag vet vad jag pysslar med. Intressant fortfarande? Ja, dessa små varelser ska skötas. De ska ha torrskaft att växa av tex kli, havre, ströbröd, hundmat kanske och de ska ha frukt, sallad, morötter mest för fuktens skull. De små liven behöver dricka av den fukt frukten innehåller Så ska de ha skydd i form av t.ex. äggkartonger. Av dessa skyddslingar plockar jag sedan ett lämpligt antal mjuka små maskar till mina praktfinkar, några varje dag. Under tiden växer andra sig för stora, förpuppar sig och blir till skalbaggar som lägger ägg. Grova hårda puppor och skalbaggar tas bort. Några får fortsätta kretsloppet och börja på ny kula. Det här är väl intressant??
Om sanningen ska fram så är jag inte sååå road, men mina fåglar behöver den här proteinkällan för att förberäda sina små kroppar inför en ny häckningssäsong. Vid häckning ska de ha mer av varan. Jag kommer inte undan maskarna.
Det är bara mindre roligt alltsammans då jag måste ha de här ryggradslösa små inne i min lägenhet. Kylskåpet har jag skruvat ner till en sval, det är där de ska vara djuren med det viftande gapet och doftkörtlarna. Min egen mjölk m.m. får vara på balkongen. Varför i kylskåpet? Jo odlingen får inte gå så snabbt, kylan drar ner på takten. Jag ville köpa en mindre mängd men det här var den mängd jag måste köpa, alltför mycket till mina få fåglar.
Om jag ändå hade en källarlokal i huset för min hobby. Det finns andra som har. Känner en som föder upp kanarier. Han hyr en källare i huset där han bor för 600 i månaden, då ingår lyset och det blir mycket ljus som tänds och släcks via timer. Han har det idealiskt för sin hobby. Tänk att kunna odla sina mjölmaskar utan att jämt gå med  hökögon spanande efter utbrytare som jag gör. Denna man har en massa fåglar men visst kostar det. Fågelintresset i vårt land är ju numera så litet så odlarna måste vara riktiga entusiaster för att det överhuvudtaget ska bli nya ungar. Risken finns att allt utarmas både i länderna där fåglarna finns fria tills miljön där förstörts helt eller fåglarna fångats in och ätits upp och hobbyodlingen också dör ut här.
Jag hoppas att fågelintresset tar sig och blir mera inriktat på avel och får en bestående skader av kunniga aktörer.
Gå med i en fågelklubb och kolla vad det kan ge dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela