heidis

Vad man kan drömma!

Publicerad 2009-11-22 14:46:22 i Tankar,

Jag går i en främmande stad. Bredvid ett upplyst skyltfönster finns en liten källartrappa och där nere lyser det. Jag blir nyfiken och tar mig ner dit. Dörren är stängd men jag ser förunderliga fåglar som rör sig där nere, olika stora och i olika färger. Går upp igen och in i affären bredvid, med det stora skyltfönstret, för att fråga. Då kommer helt plötsligt ägaren till källarfåglarna. Det är en man från Libanon. Han vill inte ta i hand för högerhanden är en protes. Han är lite blyg, har inte fåglarna till försäljning utan enbart till lyst, byter ibland bort några med andra fågelintresserade män från medelhavsområdet. Tänk vad man kan drömma, detaljrikt och fantastiskt!  Visst får jag se hans fåglar. Ock vilken syn! Det var som att komma in i Disneys tomteverkstad, fåglar huller om buller överallt. Inte marsherade de precis men de gick ofta, eller flög i grupper, bl.a. vaktelfåglar, vita med en rand på ryggen och fläckar på sidorna av kroppen (omöjligt i verkligheten med en så uppseendeväckande teckning)och så en yvig tofs på huvudet. Långa spröt bestod tofsen av och så delade sig tofsen i en bena på huvudet. Min förvåning var stor. Granna små fåglar, som juveler i gnistrande färger och större, stora som Nötskrikor fanns också och alla var så vackra så vackra. Hur jag vaknade sen vet jag inte riktigt men känslan av förvåning och glädje fanns kvar. Upplevelsen av den speciella "tomteverkstan" var i alla fall över.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela